Heat maps

Přeskočit k navigaci - Přeskočit k obsahu - Přeskočit dolu



Právě vysíláme:

Noční zprávy

Následuje:

Dětský svět

starNovinky

Vyhledávací formulář


Novinka týdne

Dým bramborové natě - premiéra 30. 4. ve 20:00 hod.

Jeden z největších českých filmových režisérů minulého století, František Vláčil, byl bezesporu výjimečný a všemi múzami políbený filmař, nicméně jednalo se o vnitřně velmi rozpolcenou a složitou osobnost, které se nevyhýbaly deprese i démon alkohol. Mnohé jeho snímky byly složitě dotvořeny jen díky podpoře filmového štábu, přesto však zůstává jeho filmové dílo v celém kontextu české kinematografie zcela unikátní a naprosto mimořádné. Po svých třech velkolepých filmových počinech z konce 60. let /Údolí včel, Marketa Lazarová, Adelheid/ dostal možnost natočit další film až v roce 1976, podmínkou ovšem bylo použít předlohu „normalizačního autora“ Bohumila Říhy. Vláčil se s tématem vypořádal po svém, z románu Doktor Meluzín použil pouze závěrečnou část a do hlavní role si svou neústupností prosadil Rudolfa Hrušínského, který byl již čtyři roky v nemilosti totalitního režimu a měl zakázáno točit filmy. A byla to trefa do černého, navíc podpořená dalšími zásahy – kamera František Uldrich, hudba Zdeněk Liška, spolupráce na scénáři Vladimír Körner, který však nesměl být uveden v titulcích. Vzniklo tak dílo, které se může směle řadit k tomu nejlepšímu, co z barrandovských ateliérů vzešlo – příběh člověka, který hledá sám sebe a nachází jej tam, kde by měl hledat – ve svých kořenech, dětství i svém nitru. „Něčeho jsem se dotknul a nevím čeho“, říká hlavní hrdina filmu, doktor Meluzín. Divák to již ví – dotknul se nás všech…

Zajímavosti:

  • Rudolf Hrušínský musel na příkaz dramaturga Ludvíka Tomana na tento film dělat kamerové zkoušky.
  • Jednalo se o ponížení ze strany totalitního režimu, protože tehdy byl Rudolf Hrušínský jedním z nejzkušenějších herců v zemi.
  • Do jedné z vedlejších rolí obsadil Vláčil studentku DAMU Marii Logojdovou, pro kterou to ovšem byla její jediná velká role před filmovou kamerou.

 

Autopohádky - premiéra 1. 5. v 14.00

Dnešní premiéra by mohla mít podtitul…aneb Když dospěláci chtějí udělat dětem radost. V roce 1958 napsal spisovatel a scénárista Jiří Marek sbírku pohádek o oplechovaných čtyřnožcích, jejich majitelích, řidičích a vůbec fanoušcích motoristického sportu, a stvořil ji pro radost svých dětí. O další renesanci knihy se pak zasloužili členové kapely Chinaski, kteří tváří v tvář vlastním rodičovským povinnostem přivedli na svět nejdřív písničky inspirované předlohou, pak audioverzi knihy a nakonec v roce 2011 i celovečerní film. Práce na něm začaly už v roce 2006 literární a technickou přípravou, ladily se technologie, hledaly se cesty, jak co nejefektivněji provést natáčení. Celovečerní povídkový animovaný film je sestaven ze čtyř animovaných epizod a hrané části, která vše spojuje, ale každá z pohádek je zpracována jinou technikou a jiným tvůrčím týmem. První epizoda je inspirovaná Pohádkou o princezně, která se nesmála, je animována poloplastickou technologií. Režisérem této povídky je Břetislav Pojar a výtvarníkem Pavel Koutský. Druhý příběh o Víle a účetním využívá klasickou animaci loutek a je zábavný pro děti a poučný pro tatínky. Třetí část je známý příběh o rybáři, jeho ženě a zlaté rybce, ale interpretace ve světě kol a motorů je naprosto nová, stejně jako animace velmi neobvyklou technologií papírové ploché loutky v reálném prostoru. Čtvrtá epizoda se odehrává v nedaleké budoucnosti, snad proto si tvůrci vybrali pro animaci dnes tak oblíbenou počítačovou 3D technologii, a doufají, že zdravý rozum zde zvítězí nad chamtivostí a touhou být za každých okolností první. Hlas hlavnímu hrdinovi propůjčil frontman skupiny Chinaski Michal Malátný a tato skupina se rovněž postará o hudbu ve filmu.

Zajímavosti:

  • Hrané epizody se natáčely na přelomu října a listopadu 2010 na různých lokacích v Praze, Poříčanech a hlavně v Mladé Boleslavi, kde generální partner filmu Škoda auto umožnilo natáčení v prostorách, kde se nesmí ani fotit, natož filmovat. Natáčet za plného provozu byl adrenalinový zážitek jak pro štáb, tak pro ochranku a možná i zaměstnance Škody.
  • Pro Jiřího Marka byly Autopohádky raritou v jeho bibliografii, neboť psal téměř jen detektivky a sci-fi příběhy.
  • Titulní filmovou písní je singl "Duše z gumy" a byl vydán i speciální soundtrack, jenž obsahuje i písně, které ve filmu nezazněly.

 

Chudá holka - premiéra 3. 5. v 18.00 hod.

V roce 1929 otřásala velká hospodářská krize téměř celým světem. Neubránilo se jí ani Československo, které místo oslav prvního desetiletí existence mladé republiky řešilo problémy vysoké inflace, nezaměstnanosti a všech negativních jevů, které krizi provázely. Ale málo platné, lidé se i tak chtěli bavit, aspoň na chvíli zapomenout na všudypřítomnou okolní mizérii, a tak se ke slovu dostává lidová zábava – film. Po krátkém období, kdy se v československých kinech zabydlela hollywoodská produkce, se diváci nyní opět dožadovali filmů domácích. V případě filmu Chudá holka se režie chopil Martin Frič, který vytvořil i scénář podle stejnojmenného románu Václava Čecha. /Tento román vycházel na pokračování v prvním českém populárním deníku Pražský ilustrovaný kurýr roku 1895/. Za kamerou stál Jan Stallich, později proslavený ve svém oboru jako jeden z mála i ve světovém měřítku. Do hlavní role dosadil Frič Suzanne Marwille, pro fajnšmekry stříbrného plátna není žádným tajemstvím, že za tímto exoticky znějícím uměleckým jménem se skrývala Fričova manželka, rodným jménem Marta Schöllerová. A tak „strastiplná cesta dívky nemanželského původu ke štěstí a lásce“ měla otevřené dveře k filmovým fanouškům a má je dodnes, neboť na ČSFD film získal neuvěřitelných 77%!

Zajímavosti:

  • Film Chudá holka byl jeden z posledních filmů Suzanne Marwille, neboť s nástupem zvukového filmu ukončila herečka svou kariéru. Její hlasový projev nebyl pro zvukový film vhodný.
  • Film byl znovu uveden ve zvukové verzi v roce 1932 distribuční firmou Ringlerfilm s hudbou Járy Beneše.

 

Causa Králík - premiéra 7. 5. ve 20.00 hod.

„Neexistuje totiž žádná malá nebo velká nespravedlnost. Není nespravedlnost za sedm a půl tisíce, za sedm a půl milionu nebo za sedm a půl koruny! Všechny jsou stejné! Protože v podstatě existuje pouze jedna jediná nespravedlnost. A nám nedal nikdo právo soudit, zda je malá nebo velká. To by byl začátek našeho konce. A začátek konce každé spravedlnosti.“ Tak tato prorocká slova vložil do úst Miloše Kopeckého coby advokáta téměř ve výslužbě autor námětu a scénárista Jaroslav Dietl, za kamerou jej pozoroval Jaromír Šofr, hudbou doplňoval Vadim Petrov a celé to dirigoval režisér Jaromil Jireš. Dietl i Jireš se uměli velice dobře a svými osobitými prostředky zapsat do srdcí miliónů diváků nejen v seriálech, ale i scénáři několika filmů, z nichž Králík je možná ten nejlepší. Příběh o boji za spravedlnost velice lidského stárnoucího právníka je prostě neodolatelný - a takoví lidé mezi námi tenkrát žili - doktůrci, advokáti, lidé různých profesí. Jenže pak se jaksi se ze života vytratilo tohle lidské, hřejivé srdíčko, které prostý člověk potřebuje i rozdává, až se stalo, že se darebáctví stalo normou obvyklého chování – jako údajný dar za svobodu a demokracii. I když film šel poprvé do kin v únoru roku 1980 a je to komedie poněkud hořká, je nestárnoucí, protože je o tom, že věci nemusí končit tak, jak bychom chtěli nebo jak bychom to považovali za spravedlivé, protože život neběží vždy tak, jak bychom chtěli…

Zajímavosti:

  • Kopecký byl původně proti obsazení Zlaty Adamovské do role sekretářky, chtěl někoho zkušenějšího. Zadostiučiněním jí později byla jeho nabídka hrát ve Viole, hře o Casanovovi.
  • Pouhý týden před začátkem natáčení se chtěl pro nemoc omluvit Miloš Kopecký, i když mu byla hlavní role napsána přímo na tělo. Poprvé tak vyšla najevo tajená pravda, že celý život trpí maniodepresivní psychózou. Režisér Jireš tak moc stál o jeho účast, že přemluvil doktora Plzáka, u něhož se Kopecký léčil, k dohledu nad pacientem při natáčení, posunul začátek prací a dopsal pro psychiatra do filmu roli, aby nepřišel zkrátka. Vstřícného režisérova postoje si Kopecký vážil a nechtěl ho nechat ve štychu, takový to byl profesionál. Během čtrnácti dní se dal za pomoci lékařů dohromady a natáčení za dozoru doktora Plzáka mohl absolvovat.

 

V piatok, trinásteho... - premíéra 15. 5. ve 22.00

 

Jára Cimrman ležící, spící - premiéra 21. 5. ve 20.00

 

Oznámení o změně vysílacích pozic televizních stanic CS Film, Horor film a CS Mini na satelitu Astra

Československá filmová společnost sděluje, že v týdnu 17. až 23. května dojde ke změně vysílacích parametrů jejích televizních stanic CS Film, CS Mini a Horor film na satelitu Astra 3B. Všechny budou nově šířeny v MPEG-4/SD na tp. 3,212 a to následovně: frekvence: 11,934 MHz, polarizace: vertikální, standard: DVB-S2 / 8PSK, pilot: ON, FEC: ¾, přenosová rychlost: 27.500 kSps. Distribuce všech stanic na původní frekvenci 11.797 MHz bude ukončena 23. 5. 2016.

Ti zákazníci satelitní platformy Skylink, kteří využívají některý z certifikovaných set top boxů Skylink READY s funkcí Fast Scan se nemusejí o přeladění starat - automaticky se jim načte nová konfigurace s novou frekvencí. Všechny ostatní, kdo přijímají signál našich stanic prostřednictvím služby Skylink i přímo ze satelitu Astra, pak prosíme, aby si v období 17. 5. až 23. 5. 2016 své přijímače přeladili.

Provozovatel satelitu Astra 3B současně upozorňuje, že s ohledem na formát MPEG-4 je potřeba pro příjem signálu používat HD přijímače.

Děkujeme za pochopení

Československá filmová společnost